Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Enjoy Song

Sabtu, Oktober 12, 2013

"Jadikan Ujian Sebagai Penyuntik Utk Berubah"

      Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam menyifatkan bahawa ujian yang diberikan kepada kaum manusia adalah tanda kecintaan Allah kepada mereka. Dan semakin besar dugaan yang diberikan oleh Allah kepada manusia, menandakan besar juga pahala yang diperoleh. Ini sebagaimana hadith yang datang dari Anas bin Malik, yang menyatakan Rasulullah Sallallahu ‘Alahi Wassalam bersabda;
      إن عظم الجزاء مع عظم البلاء ، وإن الله تعالى إذا أحب قوما ابتلاهم ، فمن رضي فله الرضا ، ومن سخط فله السخط
      ’Sesungguhnya besarnya ganjaran itu dinilai pada besarnya bala’ yang menimpa. Dan sesungguhnya Allah itu apabila mencintai sesuatu kaum, maka akan mereka itu diberi dugaan. Oleh sebab itu barangsiapa yang redha – dengan ujian yang menimpa, dia akan memperoleh keredhaan Allah dan barangsiapa yang tidak maka padanya kemurkaan Allah.“ [Riwayat al-Tirmidzi, al-Albani menyatakannya sebagai hasan dalam Sahih dan Dha’if Sunan al-Tirmidzi.]

Aku bukanlah seorang yg alim ulama utk mengingatkan korang tentang agama tapi aku rase aku perlu juga share something aku jumpe dalam internet then kongsi ngan korang. Mane2 yg x nak baca tu xpe la mungkin tajuk tak best. Tak pe la. Yg mane nk baca tu thanks aku ucapkan.

Alang2 ngah tgk tv ne sambil2 buke internet aku tertarik dengan satu tajuk pasal "UJIAN ALLAH SWT". Better aku share sikit dlm nie. Berlandaskan pengalaman silam atau masa sekarang memang banyak Ujian yg kite tempuh. Aku xtahu korang mcm mane. Bentuk ujian yg Allah SWT bg kat umatNya tak same. Mungkin ade org ujiannya tak la seteruk mane bleh settle kejap je but mungkin ade yg ujian Allah turunkan ni amik mase lame utk selesaikan.

Berbalik kpd tajuk ari ni ""Jadikan Ujian Sebagai Penyuntik Utk Berubah". 
Pd aku, aku tak pernah salahkan sang Pencipta (Allah SWT) nape bg aku ujian yg teruk2. Setakat nie ujian yg Allah bg aku bleh handle lg. Alhamdulillah. Paling teruk pn ujian yg aku dapat kehilangan seseorang yg aku sayang. Ajal, pertemuan, jodoh tu semua dh ditentukan Allah SWT. Aku tak bleh lari dr ketentuan Allah. 

Jangan anggap Allah zalim sebab bg kite ujian yg teruk. Allah SWT tak pernah menzalimi UmatNya melainkan manusia itu sendiri menzalimi diri sendiri dan orang lain. Allah SWT tu bagi ujian tak pernah melangkau kemampuan UmatNya. Allah SWT tak pernah bg ujian yg membebankan umatNya. Kite je yg tak sabar slalu merungut ngan masalah2 yg datang.  

Berubah sebab ujian. Kadang2 semua org tak kuat hadapi ujian. Mcm aku jugak. Aku manusia biasa. Iman nk tahan sabar pon tak banyak. Kadang2 keluar ayat yg tak patut dr mulut nie. Tu la. Kite ni umur bukan makin muda. Bak org cakap umah kate pegi, kubur kate mari. Betul ke ujian yg Allah turun boleh buat org berubah?? Berubah ke arah kebaikan ke atau keburukan. Harapanye banyak ke arah kebaikan la yer...

InshaAllah...