Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs

Enjoy Song

Khamis, Julai 23, 2015

Kenapa Pakai Inner Neck?



Kenapa ye saya pakai inner neck? Setiap yang berlaku mestilah ade sebab kan memang itu yang telah ditetapkan oleh Allah SWT dalam setiap kejadian. Bermula dari satu peristiwa atau kejadian yang berlaku pada diri sendiri bukannya pada orang lain. Saya kongsi bersama di dalam entri ini. Terdapat satu sebab kenapa saya boleh berinner neck nie. Sejak sekolah menengah saya mengalami allergic teruk pada bahagian dagu. Cerita mula zaman sekolah menengah sebab masa tu baru start pakai tudung itu pun masa tingkatan lima. Allergic tu sebab butang tudung jadi memang mengganggu pemakaian tudung saya sehingga menjadi tidak terkawal. Macam teruk sangat je kan tapi memang teruk tau. Dah sampai tergaruk-garuk pastu berdarah. Kalau kena air memang pedih yang amat. Kalau cuaca panas lagilah allergic tu datang jadi kena standby la masa tu. Yang paling teruk kesan allergic tu tertinggal kat leher. Tu yang tak berapa nak best.


Allah SWT tu Maha Penyayang. Mestilah Allah sayang saya sebab tu Allah beri hidayah supaya saya mencari jalan agar Allergic ini berkurangan. Nak dijadikan cerita, saya terpandang tudung ‘bibik’ yang tak guna. Awning pon dah rosak jadi saya potong awning tu tinggallah sebahagiannya. Jangan ambil yg ade awning ye. Kalau nak cantik, jahit sikit tempat yang digunting supaya kelihatan kemas dan takde lah serabut sangat masa pakai nanti. Kemudian saya adjust sikit pada bahagian dagu supaya tudung tu tak jatuh ke belakang bila dipakai. Adjustment pada leher tu saya buat supaya selesa dan tak terlalu ketat atau longgar. Saya tengok kat cermin memang cantik. Macam inner beli kat kedai cume bezanya inner ni buat sendiri dan dibuat daripada tudung-tudung yang dah tak guna. Ini salah satu cara mengelakkan pembaziran jugak tau. Mula-mula pakai memang rasa tak selesa pada leher sebab kadang-kadang saya rasa kepanasan. Tapi makin lama pakai inner ni makin selesa sampailah saya memakainya sehingga sekarang.

Selain daripada tu juge ade seseorang menegur saya dimana tudung bawal yang selalu saya pakai tu menampakkan leher saya. Jadi 2 in 1 la saya buat inner sendiri ni. Pertama, sebab allergic teruk saya tu dan kedua, inner neck ni secara tidak langsung bila dipakai ia akan menutup leher saya dan bila saya pakai tudung bawal atau ape-ape jenis tudung inner ni membantu melindungi leher saya daripada dilihat orang yang bukan muhrim saya. Perfect kan. Allah bagi cara hanya untuk allergic saya saja dan pada masa yang sama Allah bagi kelebihan lain iaitu memperbaiki cara penutupan aurat saya sebagai seorang perempuan.

Kalau ada yang masih simpan tudung ‘bibik’ lama tu jangan la buang. Cube la buat inner sendiri In Shaa Allah anda akan puas hati.
 
 

Sekian saja berkongsian saya buat masa ini. Selamat mencuba. Assalamualaikum.

 

Admin

Siti Norhaida Wahab

23th July 2015 @ 2.10am